Connect with us

Zanimljivosti

Najmračnije poglavlje: Oktoberfest pod nacističkom svastikom

Objavljeno

on

Za Adolfa Hitlera Oktoberfest u Münchenu bio je nešto “sveto”. Od 1933. Oktoberfest je brzo uveden u nasistički red . Ali bilo je i povremenih otpora.

Stotine tisuća promatrača postrojile su se ulicama prve nedjelje Oktoberfesta 1935. godine, kada je ogromna povorka, glasno bubnjajući, vijugala središtem Münchena kako bi obilježila 125. godišnjicu Oktoberfesta.

Sljedećeg dana “Völkischer Observer” raspisao je o “priredbi koja je postala trijumf bratimljenja farmera i građana.”

U kratkom vremenu nacisti su preuzeli kontrolu nad Oktoberfestom u Münchenu

Nacističke novine izvijestile su da je deset tisuća bavarskih strijelaca, prvenstveno ceh samostreličara, pokazalo svoje oružje. Slijedilo ih je seljaštvo u živopisnim narodnim nošnjama i minhenski obrtnici u svečanim ruhima.

Hitlerova mladež također je marširala – “dočekana živahnim povicima ozdravljenja”, zabilježio je “Völkischer Observer”. Moto obljetničke povorke “Grad ponosan – sretna zemlja” trebao je predstavljati navodno nadvladavanje klasa.

Oglasi

Ljudi su hodočastili na paradu iz cijele Bavarske, a Reichsbahn je koristio 67 posebnih vlakova. Novi vladari također su uspjeli osvojiti bodove s produkcijom među mnogim stanovnicima Münchena koji su prije bili skeptični prema nacistima.

Uostalom, posljednja od ovih parada, koje su tako popularne u Münchenu, bila je davno. Nije to bio jedini događaj koji je jako oduševio posjetitelje Oktoberfesta. Samo nekoliko godina kasnije, nacisti su imali festival u potpunosti u svojim rukama.

Nezaposlenima hrana i pivo za 90 feninga: Ovako je NSDAP iskoristio Oktoberfest za svoje potrebe

Novi su vlastodršci od samog početka koristili Oktoberfest za svoje potrebe: da bi se prikazao kao prijatelj “radnog naroda”, režim je 1933. godine postavio cijenu krigle piva na 90 feninga. Osim toga, gradsko vijeće, kojim je dominirao NSDAP, odreklo se vijećničke večere za otvaranje, koja je prije bila obavezna.

Umjesto toga, svake je godine bila medijski prezentirana “hrana za nezaposlene” uz festivalsko pečenje i Oktoberfest pivo. “Emocionalna zahvalnost stotinu ljudi u potrebi”, izvijestio je “Oberbayrischer Gebirgs-Bote” 1935., “našla je svoj izraz u entuzijastičnoj pobjedničkoj pobjedi za vođu i njegovo carstvo.”

Ubrzo se pokazao pravi karakter stranačkih velikaša

Daleko od kamera i mikrofona, nacisti na Oktoberfestu nisu bili pretjerano osjetljivi prema najsiromašnijima u gradu: čelnici grada brzo su na Theresienwieseu uveli strogu zabranu prosjačenja. Odjel za gospodarstvo u Münchenu naložio je policiji i sigurnosnim službama da bez iznimke deložiraju one kojima je to potrebno. U konačnici, “ovi uglavnom sramežljivi elementi” jednostavno su prosjačenjem pokušali “osigurati sebi ugodan način zarade”, stoji u pismu.

Obilazeći festivalske prostore, koji su od 1934. godine naovamo bili gotovo u potpunosti prekriveni zastavama, partijski velikaši malo su se obazirali na ideološki propisanu “nacionalnu zajednicu”. Imali su svoje štandove i kutije.

Oglasi

Od sredine 1930-ih nadalje zaštitarsko-bravničarsko poduzeće, koje je prvenstveno bilo odgovorno za osiguranje šatora, bilo je dužno u lože puštati “državne, partijske i gradske osobe”, čak i bez rezervacije. Događalo se i da se stranački dužnosnici žale gradu da prostor koji im je dodijeljen na paradnoj tribini nije primjeren njihovom položaju.

Sam Adolf Hitler nikada se nije pojavio na Oktoberfestu u Münchenu

Mnogi su nacistički velikani iskoristili Oktoberfest kako bi iskazali svoju navodnu solidarnost s narodom: Hermann Göring, koji je kasnije postao Hitlerov zamjenik i maršal Reicha, prvi je javno pojeo Steckerlfisch tijekom nastupa prije nego što je, opsjednut masom, podijelio perece i čokoladna srca veseloj djeci u pivskom šatoru . Među pozvanim gostima bio je i ministar propagande Goebbels.

Hitler, za kojeg se kaže da je i sam bio strogi antialkoholičar, nikada se nije pojavio na Oktoberfestu. No, da je i diktator znao za propagandnu vrijednost Oktoberfesta, govori jedna “Führerova” naredba iz 1938.: U njoj se zalaže za oprez u pogledu mogućeg redizajna Theresienwiesea.

Odbacio je ranije planove nacističkih arhitekata koji su pozivali na rušenje Kuće slavnih uključujući i Bavarsku. Prema diktatoru, Oktoberfest je “nešto sveto za ljude u Münchenu; povezan je sa starom tradicijom i ne smije se dirati”.

Na Oktoberfestu je povremeno bilo otpora nacističkom režimu

Većina zabavljača i gostioničara brzo se prilagodila novom režimu: vlasnici štandova ubrzo su privukli kupce obećanjem “pravog njemačkog sira”, “njemačkog voća” ili “njemačkog mošta od grožđa”.

Oglasi

Ipak, na Oktoberfestu je bilo i oblika prosvjeda protiv nepravednog stanja: showman po imenu Schieri, primjerice, navukao je na sebe bijes stranačkog vodstva u jesen 1938. godine. Vjerski operater dječje željeznice podijelio je stotine zastava s papinskim vatikanskim grbom djeci ispred svoje vožnje.

Oktoberfest u nacionalsocijalizmu: odanost liniji bila je presudna za dodjelu ugovora

Član Nacionalsocijalističke stranke koji je za to saznao osudio je showmana vodstvu okruga NSDAP-a. Gestapo je odmah zaplijenio preostale zastave i ispitao showmana. Schieri je na kraju tvrdio da “nije pogledao” poklon zastavice kada ih je kupio. To je vjerojatno jedini razlog zašto ga je gradski odjel za gospodarstvo ostavio na “ozbiljnom”upozorenju

Za naciste je odanost liniji također bila odlučujući kriterij pri dodjeli ugovora na Oktoberfestu. Poduzetnici koji su odbijali ograničenja diktature živjeli su opasno ili su se morali bojati za svoju ekonomsku egzistenciju. To je osjetio i münchenski slastičar Gerlinger, koji je prethodnih godina opskrbljivao štand gradske lutrije “Glückshafen” na Oktoberfestu. Unatoč opetovanim prijetnjama, pekar se odbio pridružiti nacističkoj udruzi NSV.

“Kralj Haidhausena”: obitelj Löwenbräu Schülein morala je pobjeći u SAD

U pismu gospodarskom odjelu u lipnju 1937., dužnosnik NSDAP-a zatražio je od grada da isključi Gerlingera iz budućih narudžbi za Oktoberfest “budući da njegovo ponašanje treba promatrati kao protivnika nacionalsocijalističke države.” Posao je tada dobio još jedan slastičar.

Već 1936. jedna od najpoznatijih minhenskih pivarskih dinastija, židovska obitelj Schülein, morala je pred nacistima pobjeći u Ameriku. Hermann Schülein proveo je Löwenbräu kroz teške dvadesete. Njegov otac Josef, kojeg su nazivali i “kraljem Haidhausena” zbog svoje dobrotvornosti i susretljivosti prema zaposlenicima, jednom je spojio Unionsbräu koji je osnovao s Löwenbräuom. Godine 1933. nacisti su Židovima zabranili rad na Oktoberfestu.

Oglasi

Vježbe gađanja u sklopu Oktoberfesta u Münchenu

Dok je Oktoberfest 1920-ih blistao visokim stupnjem kulturne i glazbene raznolikosti, razboriti ured za kulturnu politiku kojim su upravljali nacisti osigurao je “da zabavljači predstave svoje nastupe u kontekstu koji je zdrav za dušu ljudi”.

Osim toga, nacistički militarizam pronašao je put do festivalskih terena. Vježbe gađanja postale su sastavni dio programa. Geslo državnog strijeljanja 1933. bilo je: “Vježbajte očima i rukama za domovinu”.

Godine 1938. instrumentalizacija Oktoberfesta od strane nacista dosegnula je vrhunac: nakon što je Hitler na Münchenskoj konferenciji u potpunosti prevagnuo u sudetskom pitanju, a čelnici vlada Velike Britanije i Francuske pristali na aneksiju Sudeta njemačkom Reichu, nacisti su brzo preimenovali Oktoberfest . Oktoberfest se sada nazivao “Velikonjemački folklorni festival”. Nacističko je vodstvo tada masovno dovezlo sudetske Nijemce na teren festivala.

Mnogo godina kasnije nekim posjetiteljima Oktoberfesta vratila su se sjećanja na smeđu Wiesnovu demagogiju. “Festival je prekrasan, ali kad sam otišao do šatora i čuo navijanje, osjetio sam tendenciju da iskra preskoči iz popularnog u animalističko. Goebbels je to iskoristio”, rekao je njemački Židov Rudi Hiller koji je emigrirao u Izrael prije mnogo godina za Abend Zeitung

Oglasi
Oglasi

Radio Putokaz Live stream

Oglasi

Dentum

Oglasi

Tamburaški radio

Blog

Oglasi

Facebook